Haglöfs’ recordgroei stelt klimaatinzet op de proef

Het Zweedse outdoormerk Haglöfs stelde vorig jaar als klimaatdoelstelling om zijn CO2-uitstoot in tien jaar tijd te halveren. Vervolgens groeide de belangstelling voor outdooractiviteiten in 2021 enorm wat leidde tot een recordverkoop en het meest succesvolle jaar voor Haglöfs in tien jaar. De groei van de omzet en daarmee de productie maakt de uitdaging voor het bedrijf om zijn klimaatverplichting te realiseren alleen maar groter.

Het duurzaamheidsrapport van het merk over 2021 legt het belangenconflict bloot dat niet alleen relevant is voor Haglöfs, maar voor de hele sector. De verhoogde interesse in outdooractiviteiten, veroorzaakt door de pandemie, droeg bij aan de groei van de hele sector; Haglöfs bereikte zijn hoogste winstniveau in tien jaar. In 2021 produceerde Haglöfs aanzienlijk meer outdoor gear dan in voorgaande jaren, wat leidde tot een grotere ecologische voetafdruk.

Met de overstap naar groene energie en hybride auto’s voor zijn wagenpark, heeft Haglöfs de uitstoot van de eigen activiteiten verminderd. Verreweg het grootste deel van de totale voetafdruk is echter afkomstig van de productie van de Haglöfs collectie: de toename van de productie zorgde voor een algemene stijging van de uitstoot. In de productassemblagefase daalde de emissies per geproduceerd product en ook de impact van materialen per geproduceerde kg. Deze winsten werden tenietgedaan door een toename van het volume, waardoor de totale footprint toenam.

Grotere uitdaging
Door de groei van het bedrijf in het afgelopen jaar is de uitdaging om zijn klimaatverplichtingen na te komen alleen maar groter geworden. Maar Haglöfs zal vasthouden aan  de gecommitteerde doelen.

‘We erkennen dat we als groeiend bedrijf ook een groeiende verantwoordelijkheid hebben. We zullen ons aan onze klimaatverplichting houden om onze uitstoot tegen 2030 te halveren. De kloof tussen waar we nu zijn en waar we naartoe willen is echter groter geworden, dus moeten we onze inspanningen versnellen op de gebieden die de grootste impact hebben’, aldus Fredrik Ohlsson, CEO van Haglöfs.

Het klimaatcommitment van het bedrijf is om de uitstoot van zijn activiteiten en productie tegen 2030 te halveren in vergelijking tot 2020, en netto nul te bereiken tegen 2030. Ondertussen compenseert Haglöfs ook alle emissies van zijn eigen activiteiten en de toeleveringsketen. Om de doelstellingen tijdig te bereiken is het belangrijker dan ooit om te focussen op het gebied met de grootste impact: de productie van outdoorkleding. Daarom verhoogt het bedrijf de hoeveelheid materialen met een lagere impact die in de collecties worden gebruikt en stapt het over naar efficiëntere fabrieken en productieprocessen. Het gebruik van steenkool wordt gestaakt en het gebruik van groene energie in de toeleveringsketen wordt verhoogd.

Samenwerking met concurrenten zal van vitaal belang zijn in gedeelde toeleveringsketens om verandering te versnellen en leveranciers te ondersteunen bij de overgang. Hier helpen projecten zoals het Supply Chain Decarbonisation Project, gecoördineerd door de European Outdoor Group. Deze dienen om een dergelijke samenwerking te intensiveren.

Ook zal het voor Haglöfs steeds belangrijker worden om te kijken naar uitbreiding van alternatieve businessmodellen zoals Haglöfs Restored, waarbij het bedrijf kan blijven groeien zonder steeds meer nieuwe producten te moeten produceren.

Informatie
Lees hier Haglöfs Duurzaamheidsrapport 2021.
Bekijk hier de CEO-verklaring van Haglöfs.
Lees hier meer over de klimaatverplichtingen van Haglöfs.

Over Haglöfs
Haglöfs werd in 1914 in Zweden opgericht door Wictor Haglöf en is vandaag de dag de grootste leverancier van outdoorkleding en -accessoires in Scandinavië. Haglöfs heeft meer dan 500 producten in haar collectie, verdeeld over de productgroepen kleding, schoenen, rugzakken en slaapzakken. 

Het merk heeft als doel kleding en accessoires te ontwikkelen en produceren die het outdoorleven aangenaam maken: betrouwbaar, duurzaam, functioneel en met een minimale impact op de natuur. Vol trots en passie zorgt Haglöfs ervoor dat je beter presteert, er beter uitziet en je beter voelt. Het innovatieve merk wil mensen inspireren om eropuit te trekken en te genieten van alles wat de natuur te bieden heeft.

Categorieën:

Geen reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Onze partners

Zonder partners zou deze website niet bestaan, wij zijn dan ook trots om ze hier te presenteren.




Generated by Feedzy