Capi Europe mag zich sinds mei 2023 B Corp noemen. Het bedrijf produceert design bloempotten voor binnen en buiten, herkenbaar aan de oranje binnenkant. Met het behalen van de certificering sluit Capi Europe zich aan bij de groeiende beweging van bedrijven die zich inzetten voor een inclusievere, eerlijkere, circulaire economie.
Toine van de Ven, eigenaar Capi Europe, is trots op de B Corp certificering: ‘Stop greenwashing en stop groene onzinverhalen: ook in onze branche is dat nog steeds schering en inslag. Niet roepen, maar doen! Simpel toch? Uiteindelijk draait het om transparantie. Dat is ook de essentie van B Corp. Bij Capi Europe gaan we eerlijk, transparant en met veel passie voor een betere wereld. Het is een teamprestatie waar ik ongelooflijk trots op ben.
We zijn enorm gedreven als het gaat om verantwoordelijkheid nemen. Elke seconde van de dag, op elke vierkante millimeter, in alle processen. Het is fantastisch dat we B Corp zijn, dat we onderdeel zijn van de Business for Good Community. We behaalden een zeer hoge score van 95 waarmee we laten zien dat we serieus meedoen. Niet alleen in onze branche, maar wereldwijd. De certificering is zeker niet ons einddoel, onze ambitie reikt veel verder.’
Wat is B Corp?
Business as a force for good: dat is waar B Corp voor staat. Het is een keurmerk voor sociale bedrijven die met hun product of dienst bijdragen aan een betere wereld. Om het B Corp certificaat te krijgen moet je als bedrijf voldoen aan hoge normen op het gebied van sociale- en milieuprestaties, transparantie en verantwoordelijkheid.
Er wordt een compleet bedrijfsonderzoek uitgevoerd op maatschappelijk verantwoord ondernemen en gekeken naar de impact van je bedrijf op vijf pijlers: bestuur, milieu, werknemers, klanten en gemeenschap. Je bent verplicht om je B impact report publiekelijk te delen op de website van B Corp. Zo kunnen consumenten inzien hoe je scoort op alle onderdelen en of er progressie zit in de scores. Op dit moment zijn er meer dan 7.000 B Corps in 161 branches en 91 landen.
Grow a greener life
Het uiteindelijke doel van Capi Europe is dat het beter is voor het milieu om bloempotten te produceren dan om niets te doen. Ofwel, de wereld opruimen en met die grondstoffen mooie producten maken die een leven lang meegaan, met een positief saldo voor het milieu. Dat doet Capi onder andere door klimaatneutrale productie, 100% recycling, gebruik van hout uit duurzaam beheerd bos en het geven van levenslange garantie op alle producten.
Zo heeft Capi Europe het CO2 Neutral® Label, het PEFC Keurmerk en de Recyclass certificering dat de Waste collectie is gemaakt van 98,6% gerecycled materiaal. De Made in Holland bloempotten worden 100% klimaatneutraal geproduceerd in Nederland met alle voordelen van dien zoals minimaal transport, topkwaliteit en extra werkgelegenheid. Het bedrijf heeft niet voor niets als missie ‘Grow a greener life’ omdat het vindt dat het de plicht heeft om voor toekomstige generaties te zorgen.
Geen reacties